Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Peuterprogramma en VVE
In 2024 heeft de trend - een toename van zowel de problematiek als ook het aantal kinderen/gezinnen die hiermee te maken heeft - zich doorgezet. De gemeente Stein heeft verschillende keren met betrokken partners als de peuteropvang en de GGD/JGZ samengezeten om te kijken hoe we deze trend kunnen doorbreken. Dit heeft er toe geleid dat in 2024 de GGD/JGZ besloten heeft om op Zuid-Limburgse schaal kritisch te gaan kijken naar de wijze van indiceren vanuit het consultatiebureau.
Om meer zicht te krijgen in de kwaliteit van VVE op de peuteropvang wordt een zogenaamde VVE-audit uitgevoerd. Eind 2024 is hiermee gestart. De uitkomsten van deze audit moeten ons helpen om het beleid aan te scherpen en te kijken waar we zaken beter of anders moeten organiseren. De basisscholen en de peuteropvang zijn hier nauw bij betrokken.
Businesscase Ruimtelijke Situatie de Maaskei
Het aannemen van de motie in de raadsvergadering van 14 december 2023 betekende dat eerder kon worden gestart met deze business case. De eerste stap was om samen met Stichting Kindante en de MIK & PIW Groep te komen tot een door alle partijen gedragen uitvraag. Met onze raadsinformatiebrief van 9 april 2024 hebben wij u laten weten dat overeenstemming is bereikt. Vervolgens is de bureaukeuze op de markt weggezet. Na een inhoudelijke beoordeling bleek dat de inschrijving van RO groep de economisch meest voordelige was. Ook dit is met u gedeeld via de raadsinformatiebrief 13 juni 2024. Aan de hand van het door dit bureau opgestelde plan van aanpak is het proces doorlopen, wat uiteindelijk heeft geresulteerd in een concept eindrapport dat op 16 december 2024 is besproken in de stuurgroep. In 2025 zal er besluitvorming plaatsvinden in de gemeenteraad over het vervolg.
Nationaal programma onderwijs
Gemeenten krijgen uit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) extra middelen voor hun rol in voorschoolse educatie, primair en voortgezet onderwijs tot en met schooljaar 2024-2025. De gemeente Stein kiest ervoor om het pilotproject Coach in het kindcentrum vanuit deze middelen mee te financieren. Dit project is een samenwerking tussen onze (basis)scholen, kinder- en peuteropvang en de gemeente Stein met als doel de sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen te ondersteunen en te versterken. Coaches van Xonar gaan aan de slag met pedagogisch medewerkers en leerkrachten om kinderen nog beter te ondersteunen in hun ontwikkeling. Zo zorgt men samen voor een fijne en veilige omgeving waarin kinderen leren omgaan met emoties, samenwerken en respectvol met elkaar omgaan. Wat is de aanleiding hiervoor? We zien helaas steeds meer kinderen op de kinder- en peuteropvang en basisschool instromen die extra aandacht nodig hebben op met name sociaal-emotioneel vlak. Ook ouders hebben soms een zetje in de rug nodig of iemand die hen op weg helpt als ze bijvoorbeeld vragen hebben. Doordat deze groep kinderen/ouders groeiende is komt er veel extra's op het bordje van de kinder- en peuteropvang en scholen in het algemeen en bij pedagogisch medewerkers en leerkrachten in het bijzonder te liggen. Door vroegtijdig in te grijpen en ondersteuning te bieden, willen we voorkomen dat kleine zorgen uitgroeien tot grote problemen. In 2024 is het project tot stand gekomen en in 2025 wordt het project uitgevoerd.
Basisvaardigheden
Ongeveer 2,5 miljoen mensen in Nederland hebben problemen met lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. De zogenaamde basisvaardigheden. Het grootste deel van deze groep bestaat uit autochtonen. Ze zijn moeilijk vindbaar en ondanks de vele inspanningen lukt het maar mondjesmaat de mensen te overtuigen de stap naar het volwassenenonderwijs te zetten. Daarom is op Zuid-Limburgse schaal gekozen voor een andere aanpak, het LLO-collectief (Leven Lang Ontwikkelen collectief). Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat dit een veel effectievere manier is om deze doelgroep te bereiken. In deze aanpak worden de basisvaardigheden gecombineerd met vak- en werknemersvaardigheden. Hierdoor begrijpen mensen hoe belangrijk het is dat de basisvaardigheden op orde zijn, en is men gemotiveerder hier mee aan de slag te gaan.
Van 8 tot en met 15 september 2024 heeft de landelijke Week van lezen en schrijven plaatsgevonden. In die week wordt extra aandacht geschonken aan laaggeletterdheid. Zo ook in de Westelijke Mijnstreek en de gemeente Stein. Er is gezamenlijke activiteit georganiseerd door het Bondgenootschap Westelijke Mijnstreek in Poppodium Volt in Sittard. Ook in Stein zelf kon worden deelgenomen aan diverse taalactiviteiten, waarvan de organisatie in handen was van de bibliotheek, DOP WijKerenshei en DOP Elsloo. Uitvoerige informatie hierover is te vinden in de brief van 19 augustus 2024.
In 2024 is gestart met een Meeleesgroep. De deelnemers lezen samen teksten en brieven van de gemeente en geven adviezen om de begrijpelijkheid te verbeteren. Deze groep wordt begeleid door een coach van MEE Zuid-Limburg. Ook is er een vaste contactpersoon van de gemeente die aan de bijeenkomsten deelneemt. In totaal is deze groep 6 keer bij elkaar gekomen.
Leerlingenvervoer
Medio 2024 zijn we gestart met de vernieuwde werkwijzen voor het indiceren van Leerlingenvervoer. Het doel is om dit schooljaar een sterk, duurzaam en effectief proces neer te zetten. Door in gesprek te gaan met ouders/verzorgers en eventueel het onderwijs, onderzoeken we de huidige en toekomstige (reis)mogelijkheden van de leerling en ouders. Hiermee maken een kwaliteitsslag door veel meer de verbinding te maken met ouders en het onderwijs om juist een passende vervoersvoorziening te organiseren voor deze kinderen.