Afvalstoffenheffing
Doel van de belasting/heffing:
De opbrengsten van deze heffingen worden benut voor het dekken van de kosten voor het ophalen, verwijderen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen en de kosten voor heffing en invordering.
Wie is belastingplichtig?
De gebruiker van een perceel waar huishoudelijke afvalstoffen kunnen ontstaan, is belastingplichtig. Dit kan een woning zijn, maar ook bijvoorbeeld een vakantiehuis naast een woonhuis.
Grondslag van de heffingen
Voor de afvalstoffenheffingen worden hoofdzakelijk tarieven per kilo aangeboden afval, per lediging afvalbak en een vastrecht gehanteerd.
Verdeling van de kosten
De gemeente heeft een wettelijk inzamelplicht voor het afval van huishoudens. Het totale saldo van baten en lasten voor het uitvoeren van deze inzamelplicht bedroegen in 2024 € 3.611.000. Om deze kosten transparant te maken, zijn de kosten naar taakveld uitgesplitst. Uit onderstaande overzicht blijkt dat het grootste deel van de gemeentelijke kosten zijn verantwoord op het taakveld afval (€ 3.348.000). Deze kosten bestaan vooral uit het daadwerkelijk inzamelen en verwerken van het huishoudelijke afval inclusief het scheiden van afval en het recyclen. Ook de kosten voor de heffing en invordering van de afvalstoffenheffingen worden binnen dit taakveld verantwoord. Denk hierbij aan het versturen van juiste aanslagen aan de juiste personen. In 2024 is € 263.000 uitgegeven aan taken die onder het taakveld verkeer en wegen vallen. Zo draagt het schoonmaken en het schoonhouden van de wegen bij aan een afvalvrije openbare ruimte. Daarnaast is € 491.000 toegerekend van het taakveld overhead. Dit zijn kosten die worden gemaakt voor de sturing en ondersteuning van medewerkers in brede zin. De compensabele BTW bedroeg € 482.000 en is, conform de BBV-wetgeving, eveneens aan het afval toegerekend.
Herkomst middelen
Gemeenten mogen op grond van artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer voor de inzameling van het afval van huishoudens een afvalstoffenheffing invoeren. In 2024 was de opbrengst van de afvalstoffenheffing € 3.806.000. Zetten we deze opbrengst af tegen de totale kosten, groot € 3.832.000 dan betekent dit we in 2024 een nadelig saldo van € 25.000 op het afvalcompartiment hebben gerealiseerd. Omdat het afvalcompartiment maximaal 100% kostendekkend moet zijn wordt dit tekort onttrokken van de daartoe bestemmende egalisatiereserve.
Relatie met programma's:
De opbrengsten van de afvalstoffenheffing worden verantwoord op het programma Volksgezondheid en Milieu. De kosten die in de heffing worden meegenomen worden verantwoord op het programma volksgezondheid en milieu en het programma verkeer vervoer en water.
Berekening van kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing 2024 | ||||
bedragen x € 1.000 | ||||
lasten taakvelden | ||||
2.1 wegen en vervoer | 263 | |||
7.3 afval | 3.348 | |||
totaal lasten taakvelden | 3.611 | |||
baten taakvelden | ||||
7.3 afval | 753 | |||
totaal baten taakvelden | 753 | |||
netto lasten taakvelden | 2.858 | |||
toe te rekenen lasten: | ||||
overhead | 491 | |||
compensabele BTW | 482 | |||
totale netto lasten | 3.831 | |||
baten | ||||
opbrengst heffingen | 3.806 | |||
onttrekking uit egalisatiereserve | 25 | |||
totaal baten | 3.831 | |||
kostendekking: | 100% |