Jeugdhulp
Jeugdhulp
Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van de Jeugdwet. De Jeugdwet gaat uit van de eigen kracht van het gezin en zijn omgeving. 16 Zuid-Limburgse gemeenten werken samen om doelen te bereiken op het gebied van jeugdhulp.
Regionaal Beleidskader Jeugdhulp Zuid-Limburg 2024-2028
De 16 Zuid- Limburgse gemeenten bundelen hun krachten om de doelen van het Regionaal Beleidskader Jeugdhulp 2024-2028 te realiseren. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen uit de Landelijke Hervormingsagenda. De totale jeugdkosten bedragen in 2024
€ 6,8 miljoen, dit komt overeen met de totale jeugdkosten van 2023 die tevens € 6,8 miljoen bedragen.
Hervormingsgagenda jeugd
In 2023 is de Hervormingsagenda Jeugd landelijk vastgesteld. In 2024 zijn we gestart met voorbereidende werkzaamheden om de agenda te implementeren. Naar verwachting zal dit in 2025 definitief worden. De Hervormingsagenda richt zich op betere en snellere zorg voor jeugdigen en een financieel houdbaar jeugdstelsel.
Deze doelen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en richten zich op een transformatie binnen de jeugdzorg, waarbij de focus ligt op kwaliteit en efficiëntie. Dit moet leiden tot effectievere jeugdzorg en een landelijke besparing van €1 miljard. We zetten ons in voor een zorgvuldige en stapsgewijze invoering van deze hervormingen, waarbij we samenwerken met lokale en regionale partners. We blijven oog houden voor de behoeften van kinderen, jongeren en gezinnen zodat zij de juiste zorg en ondersteuning ontvangen.
Basiscontracten jeugdhulp
In 2024 zijn de basiscontracten voor begeleiding nog van kracht. Daarnaast zijn ook de ambulante ontwikkelcontracten van de gecontracteerde partijen operationeel. Het streven is om de zorg zoveel mogelijk binnen deze ontwikkelcontracten onder te brengen.
Ambulante Ontwikkelcontracten
In 2023 zijn we gestart met de 10- jarige Ambulante Ontwikkelcontracten, die de basiscontracten opvolgen. Drie ontwikkelpartners hebben zich ingeschreven voor de drie sub-regio’s: Maastricht- Heuvelland, Westelijke Mijnstreek en Parkstad (met uitzondering van Heerlen, Landgraaf en Voerendaal, waar de ambulante jeugdhulp zelfstandig wordt ingekocht). De geselecteerde partners zijn Kracht van Dichtbij, Initiatief Jeugdhulp Zuid-Limburg en Zorgcoöperatie Limburg. Zij zijn verantwoordelijk voor zowel de ambulante begeleiding als de behandeling in hun sub-regio. We werken aan een meer genormaliseerde situatie binnen de Jeugdhulp, waarin we integraal samenwerken. In 2024 hebben we ingezet op het omvormen en anders organiseren van de Jeugdhulp, waarbij het doel was om los te komen van de bestaande situatie en nieuwe mogelijkheden te benutten. Dit doen we samen met onze partners aan de hand van een gezamenlijk vastgestelde ontwikkelagenda. Onze ontwikkelagenda sluit zoveel mogelijk aan bij al lopende initiatieven en bestaande verbetertrajecten, waardoor er overzicht en regie is en onnodige overlap en/of stapeling voorkomen wordt.
Samen met onze partners hebben we sub-regionale werkgroepen opgericht om een plan van aanpak te ontwikkelen voor het verzamelen van best-practices via pilots. Deze pilots worden in 2025 uitgevoerd in vier gemeenten van de Westelijke Mijnstreek en dienen als basis voor de verdere transformatie van de Jeugdhulp. Dit vraagt de komende jaren om een intensieve inzet van alle betrokken partijen.
Taskforce robuust zorglandschap
In 2024 hebben de 16 Zuid-Limburgse gemeenten hun zorgen geuit over de continuïteit van jeugdzorg in de provincie Limburg. Door de afhankelijkheid van enkele grote zorgaanbieders en financiële problemen bij meerdere jeugdzorgorganisaties dreigt discontinuïteit van zorg. Om tot een duurzame oplossing te komen is de Taskforce Robuust Zorglandschap Limburg opgericht. Gemeenten, VWS, VNG en de Jeugdautoriteit werken hierin samen aan een stabieler en toekomstbestendig jeugdzorgsysteem.
Xonar
In 2023 is hard gewerkt om samen met Xonar te komen tot een herstelplan. Hiervoor hebben de gemeenteraden in Zuid- Limburg €8 miljoen beschikbaar gesteld. Structureel is de voortgang van het herstelplan gemonitord in de verwachting dat Xonar in 2025 weer een positief financieel resultaat boekt. Xonar heeft tot dusver substantiële verbeteringen gerealiseerd. Dit is echter nog niet voldoende om de continuïteit van de zorg te waarborgen. Gemeenten en Xonar hebben gezamenlijk aan de Jeugd Autoriteit gevraagd om een bindend advies uit te brengen over een trede- indeling in het draaiboek continuïteit Jeugdhulp. De Jeugdautoriteit heeft momenteel een bindend tussenadvies uitgebracht, aangezien de exploitatie van Xonar op korte termijn zonder continuïteitsrisico mogelijk is. Tot en met december 2024 is er €4,1 miljoen aan voorschotten financiële steun uitgekeerd aan XONAR, terwijl €2,5 miljoen van het budget is gereserveerd wegens verstrekte garanties.
Mutsaertsstichting
In 2024 wordt duidelijk dat Mutsaersstichting in een vergelijkbare situatie als Xonar verkeert waarvoor eveneens een herstelplan wordt opgesteld. De gemeenten in Noord- en Midden-Limburg zijn accounts houdende gemeenten. Mutsaersstichting levert ook in Zuid Limburg jeugdhulp. De financiering van het herstelplan is voorzien door de gemeenten in Noord- en Midden-Limburg alsmede door een tijdelijk continuïteitssubsidie van het ministerie van VWS. De continuïteit van de zorg bij Mutsaersstichting is niet in het gedrang. In het belang van de continuïteit van de jeugdhulp volgen wij de ontwikkelingen op de voet.
Crisishulp en Gesloten Intensieve Jeugdhulp
In 2024 zijn met Xonar, Mondriaan en Koraal afspraken gemaakt over nieuwe contractering Crisishulp voor 2025 en 2026 en over de verlenging van de bestaande overeenkomst Gesloten Intensieve Klinische Jeugdhulp voor 2025 en 2026. Hierdoor is de continuïteit van deze zorg geborgd.
Doelgroepenarrangementen
De afgelopen jaren zijn er in het kader van de Doelgroepenarrangementen verbindingen gelegd tussen gemeenten, samenwerkingsverbanden, schoolbesturen, jeugdhulpaanbieders en gespecialiseerd onderwijs. Dit heeft geleid tot een groeiend besef van het belang van het versterken en vereenvoudigen van de financiering van zorg tijdens onderwijstijd en het bereiken van reële kosten. In 2024 is de subsidieregeling voor 2025 vastgesteld, waarbij al stappen zijn gezet richting duidelijkere richtlijnen.