Media
Bibliotheekwerk
In 2024 heeft De Domijnen haar rol als bibliotheekvoorziening en cultureel knooppunt binnen de gemeente Stein verder versterkt. De bibliotheek speelt een cruciale rol in leesbevordering, digitale inclusie en cultuureducatie en draagt bij aan sociale en vitale kernen. Dit sluit naadloos aan op het kunst- en cultuurbeleid ‘Cultuur: Maak het mee!’, waarin De Domijnen als partner een centrale positie inneemt bij het vergroten van culturele en educatieve toegankelijkheid voor alle inwoners.
Een speerpunt was de intensieve samenwerking met het onderwijs. In mei werd ‘De Bieb op School’ geopend bij Basisschool De Avonturijn, waarmee kinderen vanaf jonge leeftijd structureel in aanraking komen met boeken en taal. Dit bevordert een leven lang leesplezier en draagt bij aan de missie om taalvaardigheid gezinsgericht en via een doorlopende leeslijn te versterken, van 0 tot 100 jaar. De BoekStartbon voor pasgeborenen werd gecontinueerd, en BoekStart in de Kinderopvang werd verder uitgerold, met implementatie gepland op alle MIK/PIW-locaties in 2025. Deze initiatieven richten zich niet alleen op kinderen, maar ook op de taalontwikkeling van ouders om de intergenerationele overdracht van taalachterstand tegen te gaan. Momenteel wordt onderzocht hoe de doorlopende leeslijn verder kan worden uitgebreid naar andere basisscholen en het voortgezet onderwijs binnen de gemeente.
Naast leesbevordering speelt De Domijnen een belangrijke rol in digitale inclusie. Het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) breidde zijn aanbod uit met cursussen zoals Digivitaler en Zoekwerk, die inwoners ondersteunen bij het gebruik van digitale overheidsdiensten, waardoor zij zelfstandiger en vaardiger worden in een digitale samenleving. Daarnaast werd geïnvesteerd in taalondersteuning, wat resulteerde in de uitbreiding van het Taalpunt en de versterking van het vrijwilligersnetwerk voor taal- en leesprogramma’s. Deze initiatieven zijn van grote waarde binnen de alliantie laaggeletterdheid Westelijke Mijnstreek, waar partners samenwerken om laaggeletterdheid te voorkomen en terug te dringen. Het Taalcafé werd verder uitgebouwd als een laagdrempelige ontmoetingsplek voor taalontwikkeling en is uitgegroeid tot een centrale voorziening voor inwoners die hun taalvaardigheid willen verbeteren.
Naast haar educatieve aanbod en taalprogramma’s heeft De Domijnen in 2024 een divers cultureel programma ontwikkeld, waaronder schrijversbezoeken, interactieve leesprogramma’s en workshops. Deze activiteiten stimuleerden leesplezier en vergrootten de culturele betrokkenheid van inwoners.
De bibliotheek heeft zich hiermee verder gepositioneerd als ‘derde leeromgeving’, waar leren, ontmoeten en maatschappelijke ondersteuning samenkomen. Dit concept versterkt de maatschappelijke participatie van inwoners van alle leeftijden en versterkt de rol van de bibliotheek als sociaal en educatief centrum binnen de gemeente.
De Domijnen blijft ook de komende jaren een onmisbare partner in de uitvoering van deze initiatieven. De samenwerking met de gemeente en lokale partners is essentieel voor het verder uitbreiden en duurzaam verankeren van de doorlopende leeslijn en de integratie van taalondersteuning in het maatschappelijke werkveld. De gemeente blijft investeren in de bibliotheek als centrale voorziening voor ontmoeting, kennisdeling en participatie, zodat inwoners met alle achtergronden en van alle leeftijden toegang blijven houden tot educatieve en culturele activiteiten.